Werkgeluk als driver van de betekeniseconomie

‘Werkgeluk’ laat betekenisvolle organisaties sneller groeien. Hierdoor groeit hun impact en bijdrage aan de betekeniseconomie, en daarmee aan een betere wereld. Hoe zit dat?

De transitie van winst naar betekenis

Moeder aarde gaat bankroet. We maken per jaar 1,7 keer meer op dan haar capaciteit. Elk jaar bereiken we eerder de datum dat het rantsoen op is; in 2018 was dat op 1 augustus en in 2019 wordt het een datum in juli. Het wordt een hete zomer, letterlijk!

betekeniseconomieDaarnaast neemt wereldwijd het vertrouwen in overheid, kerk en leger af. Bedrijven als Google en Facebook beheersen in toenemende mate ons leven. Het bedrijfsleven lijkt de macht over te nemen. Bedrijven spelen dan ook een belangrijke rol in de benodigde transitie.

Goed nieuws is dat steeds meer mensen de teloorgang van waarden spuugzat zijn. Ze komen in actie en starten nieuwe initiatieven en bedrijven. Vijfentwintig procent van deze start-ups is betekenisvol en draagt bij aan één van de 17 Sustainable Development Goals van de UN. En betekenisvolle bedrijven groeien gemiddeld beduidend sneller dan winst gedreven ondernemingen.

Naast een betekenisvolle missie is de mens de drijvende kracht achter de betekeniseconomie. Het is het personeel dat de bedrijfsmissie realiseert. Hoe gelukkiger het personeel, hoe meer output, hoe meer impact. Werkgeluk is daarom een cruciale driver van de betekeniseconomie. Niet zo verwonderlijk dat veel leiders ‘werkgeluk’ bovenaan hun lijstje hebben staan. Gelukkige(-r) werknemers leidt tot 22% meer productiviteit, 37% minder ziekteverzuim/burn-out en langere dienstverbanden (bron: Gallup, 2018).

Je zou kunnen zeggen dat (werk-) geluk onderdeel is van de ziel van de professional en zijn bedrijf. Organisaties die dit snappen zijn de winnaars in de betekeniseconomie van morgen. Zij begeleiden hun bestaande klanten naar betekenisvolle diensten en producten die resoneren. Daarnaast herkennen nieuwe klanten het bedrijf aan zijn waarden en groeit ook de aantrekkelijkheid van de organisatie voor aspirant werknemers. Met name de millennials kiezen en masse voor bedrijven die betekenis en impact hoger waarderen dan winst.

Wanneer ga jij via werkgeluk de betekenisvolle impact en de winstgevendheid van jouw bedrijf vergroten?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share This