10 inspirerende boeken over geluk in het bedrijf

Geluk. Voor de één is het een gevoel, voor een ander een handeling. Je streeft het na, het overkomt je of je twijfelt of het überhaupt bestaat. Hoe dan ook, steeds meer organisaties investeren in geluk op de werkvloer. Waarom is dat? Wij verzamelden 10 inspirerende Nederlandse en Engelstalige boeken over geluk in het bedrijf. Met inzichten, beschouwingen, wetenschappelijke achtergronden en praktijkverhalen.

Geluk. Voor jezelf, je organisatie én je medewerkers.

Onze 10 aanraders: 

1. The World Book of Happiness – Leo Bormans

Geen filosofische of spirituele beschouwingen, maar inzichten die gebaseerd zijn op wereldwijd wetenschappelijk onderzoek. In dit uitdagende boek delen 100 topexperts in de positieve psychologie hun kennis over geluk. Het gaat niet over ‘geloven’ maar over ‘weten’. Dit boek behandelt niet alleen het individuele geluk, maar ook het welzijn van groepen, organisaties en landen. Zo ontstaat in dit unieke standaardwerk een globale visie op geluk.

2. De logica van geluk – Mo Gawdat

Hij was gezond, extreem rijk en succesvol, maar Mo Gawdat voelde zich diep ongelukkig. De huidige Chief Business Officer van de futuristische ‘dromenfabriek’ Google [X] besloot het fenomeen van gelukservaring te benaderen als een ingenieur: onderzoek de bewijsbare feiten en pas een analytische logica toe. Hij stelde zichzelf ten doel om een geluksformule te vinden die keer op keer zou kunnen worden toegepast op ieders leven, met geluk als voorspelbaar resultaat – telkens weer.

3. Gelukkig Werken – Onno Hamburger

Wie geluk ervaart in het werk is leergieriger, creatiever, productiever, zelfverzekerder en beter bestand tegen veranderingen en stress. Gelukkig werken is dus niet alleen prettiger, maar ook effectiever: het is goed voor jezelf, je collegas en je bedrijf. Dit boek is het eerste in Nederland dat specifiek gericht is op het actief creëren van geluk in het werk. Gelukkig werken is wetenschappelijk gefundeerd, realistisch en geschreven vanuit enthousiasme en optimisme. In dit boek hebben de praktijk van het coachen op geluk en het geluksonderzoek elkaar gevonden.

4. Semco stijl – Ricardo Semler

Boek over participerend leiderschap, gebaseerd op vertrouwen. Bij Semco werken ze in Semco-stijl: een nieuwe, menselijke, productieve, stimulerende en in alle opzichten lonende manier van werken. Semco-stijl inspireert en daagt uit tot een nieuwe manier van werken, zonder vaste werktijden, bedrijfskleding en andere verplichtingen. Bij Semco zijn geen conventionele regels, geen vaste werktijden, geen verplichtingen; wel duizenden medewerkers en goede resultaten en honderden miljoenen winst. En dat terwijl de medewerkers zelf hun salaris bepalen…
 

5. Flourish –  Martin Seligman

‘Admirable and exciting’ -Sunday Times ‘His most personal and boldest book so far’ -Nature ‘This book will help you flourish.’ With this promise, internationally esteemed psychologist Martin Seligman begins Flourish, the first book to present his dynamic new concept of what well-being really is.mTraditionally, the goal of psychology has been to relieve human suffering, but the goal of the Positive Psychology movement, which Dr Seligman has led for 15 years, is different – it’s about actually raising the bar for the human condition.

6. Happy profit – Herman Toch

Happy Profit wil de negatieve spanning rond winst en groei wegnemen en ziet de uitdagingen van de wereld als een enorme opportuniteit voor succesvolle merken en bedrijven. Als CEO’s en marketeers erin slagen om anders te leren kijken naar de wereld om ons heen, dan dienen er zich ongelooflijke groeimogelijkheden aan om winst ook duurzaam te maken. Over hoe ondernemen niet alleen winst kan betekenen voor bedrijven, maar ook voor de samenleving.

7. The happiness industry – William Davies

What was a Buddhist monk doing at the 2014 World Economic Forum in Davos lecturing the world’s leaders on mindfulness? Why do many successful corporations have a ‘chief happiness officer’? What can the chemical composition of your brain tell a potential employer about you? In the past decade, governments and corporations have become increasingly interested in measuring the way people feel: ‘the Happiness index’, Gross National Happiness’, ‘well-being’ and positive psychology have come to dominate the way we live our lives. As a result, our emotions have become a new resource to be bought and sold.

8. Delivering Happiness – Tony Hsieh

In Delivering Happiness, Tony Hsieh – the hip, iconoclastic, and widely-admired CEO of Zappos, the online shoe retailer – explains how he created a corporate culture with a commitment to service that aims to improve the lives of its employees, customers, vendors, and backers. Using anecdotes and stories from his own life experiences, and from other companies, Hsieh provides concrete ways that companies can achieve unprecedented success. His belief: ‘once you get the culture right, everything else – great customer service, long-term branding – will happen on its own.’

9. The myths of Happiness – Sonja Lyubomirsky

Focusing on life’s biggest, messiest moments, Sonja Lyubomirsky provides readers with the clear-eyed vision they need to build the healthiest, most satisfying life. Lyubomirsky argues that we have been given false promises and myths that assure us that lifelong happiness will be attained once we hit the culturally confirmed markers of adult success. This black-and-white vision of happiness works to discourage us from recognizing the upside of any negative and limits our potential for personal growth.

10. Op naar geluk – Ap Dijksterhuis

In de zoektocht naar het begrijpen van geluk verbindt Dijksterhuis met veel vaart en humor de moderne psychologie en neurowetenschap met de klassieke westerse filosofie en het boeddhisme. De lezer wordt op een verbluffende manier heen en weer geslingerd tussen de valkuilen van de consumptiemaatschappij en het belang van mindfulness, tussen vrije wil en de vraag of popfestivals ons gelukkig maken, tussen de moeder van John Lennon en de vraag waarom reizen goed voor ons is, en tussen Socrates’ advies om wijsheid te ontwikkelen en de typisch eenentwintigste-eeuwse vraag hoe vaak je, voor je eigen gemoedsrust, nu eigenlijk je e-mail moet lezen.

Meer leestips? Graag!

Heb je wellicht een andere leestip over over geluk, voor jezelf of je organisatie? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share This